четвер, 15 січня 2015 р.

Правопорядок і правопорушення

.

10 клас

Правознавство

Тема:   Правопорядок і правопорушення

Мета: формувати правову свідо­мість та розуміння відповідальності за свою протиправну поведінку; ви­ховувати повагу учнів одне до одно­го; сформувати поняття «правопо­рушення», його ознаки, види; вести профілактичну роботу з поперед­ження правопорушень; виховувати здатність усвідомлювати та відстою­вати власну позицію; уміти визна­чати проблеми та знаходити шляхи їх розв'язання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу 

Форма : урок-проект.

Обладнання: картки із завданнями для груп

Епіграф.         Гросмейстер повинен  зробити вибір між чорною і білою   

                         клітиною.      Кожного дня, кожної миті Людина вибирає між

                        доб­ром і злом            (С. Лець)

 

ХІД УРОКУ

I.  Організаційний момент

Клас об'єднується в декілька груп, заздалегідь отримує завдання і пра­цює над своїм проектом.

1-а група (обирає білий колір — колір інформації) має дослідити причини, що спонукають непов­нолітніх до правопорушень;

2-а група (обирає синій колір — ат­рибут небесних богів Зевса, Гери, їх мудрості, знання) має висловити пропозиції щодо профілактики та зниження рівня правопорушень се­ред молоді;

3-я група (обирає жовтий колір — колір сонця, результат) має скласти систему захисту прав дитини в Ук­раїні;

4-а група — сценаристи, лялькові артисти.

II. Вивчення нового матеріалу

Учні спираються на знання з прак­тичного права.

1.  Ситуаційно-рольова гра

  Підліток бачить, що один з гостей у вітальні, дістаючи з кишені хус­тинку, впустив гроші. Гроші, які ле­жать на підлозі, не дають йому спо­кою. А в голову лізуть різні думки.

Д у м к а - з м і я. Чого сидиш? Піди і підбери гроші.

Думка розумна. Вони не твої, не роби цього!

Думка-змія. Ти ж за ними не в кишеню поліз, а з підлоги підні­меш. Загубив — сам винен.

Думка розумна. Це не гідно тебе, підніми і віддай гостю його гроші.

Думка-змія. Боїшся, що хтось побачить? Вони розмовляють, ра­ніше, ніж за годину з кімнати не вийдуть.

Думка розумна. Не роби цьо­го, а раптом у нього вони останні? Не вистачить на проїзд — що він бу­де робити?

Д у м к а - з м і я. Та в нього їх ціла пачка, і не помітить, що не вистачає одного папірця.

Думка розумна. Не бери чужо­го, не можна.

Думка-змія. Тобі ж потрібні гро­ші? Чого сидиш, ось вони, на під­лозі лежать, підбери — і вони твої.

(Хлопець бере гроші.)

Учитель. Чи можемо ми назвати вчинок хлопчика правопорушен­ням? (Обговорення ситуації.)

2.  Опрацювання терміна «правопорушення»

Учитель.  Що позначає термін правопорушення?

Учень. Правопорушення — це сус­пільно небезпечне або шкідливо не­правомірне (протиправне), винне діяння (дія або бездіяльність) деліктоздатної  особи, яка спричиняє юридичну відповідальність.

Учитель. Але, щоб з'ясувати, чи є та або інша дія правопорушенням, переглянемо художній фільм у ви­гляді малюнків-розкладок. Щоправ­да, сценарист ще не придумав назву фільму. Тож увага!

Учениця. В одному містечку жи­ла дівчинка на ім'я Правопорушен­ня. Де б вона не з'являлась, усюди траплялись бійки, сварки, крадіж­ки...

Друзів у неї не було, і вона вирішила їх знайти.

І вирушила Правопорушення у манд­рівку. Йдучи через ліс, вона почула плач: у гущавині лісу сиділа дівчин­ка й плакала.

Ти чого плачеш? — поцікавилась Правопорушення.

Бо я Вина, ніхто мене не любить, друзів у мене немає і звідусіль про­ганяють.

Мене теж,— відповідає Правопо­рушення. — Давай подорожувати разом крізь час.

Отож дівчата відправилися мандру­вати часом. І потрапили у час кри­вавих воєн, коли брат ішов на брата, друг зраджував друга, син забирав у батька трон. Літаючи на хмарках над Францією, дівчата побачили, як кати стратили королеву.

Мабуть, це справа рук Кари,— сказала Вина.

Спустимося до неї, — запропону­вала Правопорушення.

Знайшовши у натовпі Кару, дівчата запитали:

Хочеш, полетимо мандрувати разом?

      Ні, мені треба багато карати зрад­ників. Але пізніше я до вас приєд­наюсь.

Тож подруги повернулися у наш час. Йдучи вулицею міста, вони побачи­ли, що сміття розкидане, а біля роз­битої вітрини магазину стояло дівча та хитро посміхалось:

Ти хто? — запитала Вина.

Я — Шкода, мені так подобається все ламати, нищити.

То гайда з нами,— зраділи под­ружки

І Ось так Правопорушення,  Вина,  Шкода, Карність дісталися у наш |час, а Правопорушення знайшла вірних друзів та однодумців.

(Учні обирають заголовок фільму — «Друзі Правопорушення».)

Учитель. Друзі  правопорушен­я — цеє ознаки правопорушення, яке:

має протиправний, неправомір­ний характер, тобто суперечить нормам права;

*є суспільно шкідливим (напри­клад, прогул) або суспільно не­безпечним (посягання на життя людини);

*виражається в поведінці — про­типравній дії (крадіжка, розбій) або бездіяльності  (недбалість, прогул);

* має свідомо вольовий характер, тобто на момент вчинення пра­вопорушення залежить від волі і свідомості учасників, перебу­ває під контролем їх волі і свідо­мості, здійснюється усвідомлено й добровільно;

* є винним. Вина — це психічне ставлення особи до свого діяння і його наслідків;

*є кримінальним, тобто спричи­няє застосування до правопо­рушника заходів державного примусу, заходів юридичної від­повідальності у вигляді позбав­лення особистого, організацій­ного і матеріального характеру.

У ч и т е л ь. Ми визначили поняття, ознаки правопорушення. Традицій­но вирізняють види правопору­шень:

* за  ступенем суспільної небез­печності: проступок, злочини. Проступки можуть бути: консти­туційні, дисциплінарні, адміні­стративні, матеріальні, цивіль­но-правові;

*за сферами громадського життя: у сфері соціально-економічних відносин, у суспільно-політич­ній сфері, у сфері побуту і до­звілля:

* за кількістю осіб: особисті, гру­пові.

Склад правопорушення — це система ознак протиправної поведінки, не­обхідних і достатніх для притягнен­ня до юридичної відповідальності.

Суб'єкти правопорушення — фізичні та юридичні особи

 

Суб'єктивна сторона правопорушен­ня — сукупність ознак, які характе­ризують суб'єктивне ставлення осо­би до вчиненого нею протиправного діяння і його негативних наслідків, а саме — вина, мотив, мета право­порушення.

Об'єкт правопорушення — порушене матеріальне чи нематеріальне благо: власність, життя, суспільний поря­док...

Об'єктивна сторона — сукупність зовнішніх ознак, що характеризу­ють дане правопорушення.

Учитель. Переглянувши лялькову виставу «Колобок», розв'яжемо практичну задачу. Назвіть, який вид та склад правопорушення вчинила Лисиця щодо Колобка. (Відповіді учнів.)

— Історія свідчить, що правопору­шення трапляються в усіх країнах світу незалежно від їх державного устрою, відтак повністю їх викорінити ще нікому не вдалося. Але ми хочемо знати, чому людина обирає зло.

Слово надається 1-й груп

Учні. Предметом дослідження є причини й особливості правопо­рушень серед неповнолітніх.

Спочатку пояснення причин зло­чинності шукали в природі людини. У зв'язку з цим виникли біологічні концепції злочинності. Засновни­ком школи позитивізму був італій­ський лікар Чезаре  Ломброзо, який у 1876 р. опублікував свою роботу «Злочинна людина», де наполягав на тому, що злочинна поведінка має вроджений, спадковий характер.

  Учені протягом тривалого часу на­магаються знайти відповідь на пи­тання, чи існує Зв'язок між генетич­ними особливостями людини і схильністю до вчинення правопо­рушень. Французький . соціолог Е. Дюркгейм пояснив злочинність розпадом системи цінностей. Наше суспільство зацікавлене в то­му, щоб правопорушень було якнай­менше. Але для того, щоб запобігти цьому, необхідно знати причини, які призводять до правопорушень, у тому числі серед неповнолітніх.

Причин таких багато, тому їх поді­ляють на об'єктивні та суб'єктивні.

Об'єктивні причини — це причини, які існують поза людською свідо­містю і

незалежно від неї, незалеж­но від волі та бажань людини:

перехідна економіка і як наслі­док — зниження рівня життя; безробіття батьків — матеріаль­ні проблеми в сім'ї; «човниковий бізнес» батьків, тобто повна бездоглядність ди­тини;

розлучення батьків, що спону­кає до втечі з дому; негативний вплив ЗМІ, «безвиховна» кінопродукція; недосконалість чинного зако­нодавства;   

незадовільна організація дозвіл­ля та відпочинку також відчутно впливає на зростання дитячої злочинності. Група наших учнів розробила таблицю щодо основ­них чинників, що спричиняють зростання злочинності серед неповнолітніх на прикладі свого міста.

Суб'єктивні чинники:

      зловживання алкоголем та нар­котичними речовинами;

      лінощі, незайнятість освітою або роботою;

      нігілізм, жорстокість поведінки  неповнолітніх;

      негативний вплив сім'ї:

1)    кримінальний та аморальний;

2)     сімейні конф­лікти у ;

3)    педагогічна некомпетентність сі­м'ї-  дорослі погрожують, об­ражають, б'ють дітей.

4)    сім'ї з недостатніми виховними ресурсами — неповні, багатодіт­ні.

  Отже, названі причини є основни­ми проблемами суспільства, які не­гативно впливають на розвиток осо­бистості молодої людини і ведуть до збільшення правопорушень.

2-а група висловлює пропозиції що­до профілактики та зниження рівня правопорушень серед молоді: позитивний вплив сім'ї; покращення економічного ста­новища в державі;

       вдосконалення правової культу­ри та освіти в системі ЗОШ (тре­ба вивчати право з дитячого са­дочка);

       створення телевізійних програм для дітей та молоді, де розпові­дається про наслідки вживання алкоголю та наркотиків; вирішення проблеми з безпри­тульними дітьми, бо це стане за­грозою для суспільства в май­бутньому;       , поліпшення існуючих та вишу­кування нових форм соціальної підтримки дітей;

       забезпечення захисту прав ди­тини.

Досягти успіхів у справі подолання правопорушень серед неповнолітніх можна лише на основі розробки цілісної загальнодержавної стратегії.

3-я група. Система захисту прав ди­тини (учні складають схему).

(Учні характеризують діяльність ор­ганів і служб міста, на які покла­дається здійснення соціального захис­ту і профілактики правопорушень се­ред осіб, які не досягли 18років.)

Який висновок ви можете зробити з цього уроку?

III. Підбиття підсумків, узагальнення

У ч е н ь. Ми скаржимося й чекаємо, що хтось прийде і зробить наше життя кращим. Ми тільки конста­туємо, що існують проблеми, але якщо ми всі разом почнемо працю­вати на благо своєї Батьківщини, якщо нам будуть не байдужі долі усіх і кожного зокрема, коли ми не змо­жемо проходити повз несправедли­вості й жорстокості, зможемо захи­щати свої права і навчимо це робити інших, то ми дійсно вирішимо проб­леми нашого суспільства.

ІV . Домашнє завдання

1.Опрацювати матеріал підручника

2. Знайти в ЗМІ  приклади  правопорушень та запропонувати власні шляхи вирішення даних проблем

Немає коментарів:

Дописати коментар