понеділок, 19 січня 2015 р.

Кримінальне право


                                                                                                   

10 клас

Правознавство

Тема: Кримінальне право

Мета: Сформувати знання учнів про поняття та загальну характеристику кримінального  права та   правовідносин; вчити учнів аналізувати нормативно – правові документи; розвивати правове мислення учнів. Виховувати повагу до законів, прагнення їх дотримуватись

Очікувані результати:  після цього уроку учні зможуть:

-         давати визначення кримінального права та називати його джерела;

-         пояснювати , що таке злочин та розкривати його складові;

-         називати види злочинів, стадії скоєння злочину, визначати співучасників злочину

-         пояснювати положення Кримінального Кодексу України;

-         розв’язувати правові ситуації

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, Конституція України, дошка, витяг із змісту ККУ, юридичні задачі , роздавальний матеріал

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Незакінчені думки

-         Галузь права,яка регулює суспільні відносини в галузі охорони здоров’я ….(екологічне право)

-         Джерелами екологічного права є…( Конституція України, Земельний, Лісовий, Водний кодекси, Закони України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно – заповідний фонд», «Про охорону атмосферного повітря», «Про тваринний світ»)

-         В Конституції України проголошено й гарантовано право на …(безпечне довкілля для життя й здоров’я громадян)

-         Кожному громадянину гарантується право на вільний доступ до інформації про стан…(довкілля, якість харчових продуктів тощо)

-         Екологічне законодавство визначає два основних види природокористування …(загальне й спеціальне)

-         Загальне- …(здійснюється без спеціального дозволу), спеціальне (на підставі ліцензії)

ІІІ. Актуалізація знань учнів

Обговорення

Чи є актуальними сьогодні нижченаведені афоризми та чому?

-         Чесний суддя засуджує злочин, а не злочинця (Луцій Анней Сенека)

-         Задовольняються не покаранням злочинів, а попередженням злочинів (Періандр)

-         Той, хто відкриває школу, закриває в’язницю (В. Гюго)

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя

Преса, радіо й телеба­чення щодня повідомляють громадськість про факти тих чи інших зловживань, про різного роду події і вчинки людей, які істотно зачіпають права інших осіб і обурюють усе суспільство. Та жур­налісти, як правило, оцінюють такі вчинки чи події, виходячи з морально-етичних позицій, з міркувань суспільної користі чи, навпаки, шкоди для суспільства, і дуже рідко намагаються дати таким подіям правову оцінку. Загалом це правильно, — питання про те, наскільки та чи інша поведінка лю­дини узгоджується з приписами права, мають вирішувати юристи, а не журналісти. Будь-який вчинок, що порушує встановлені і схвалені суспільством правила, завдає шкоди іншим людям, є викликом суспільству....

Отже , на сьогоднішньому уроці ми розглянемо що таке злочин, склад злочину, стадії вчинення злочину та види співучасті у злочині

V.Вивчення нового матеріалу

1. Поняття « кримінальне  право». Злочин

1.1. Розповідь учителя: вчинки людей, якими порушуються встановлені норми суспільства, тобто норми права, законів, називають правопорушеннями, або «абсолютним проявом зла» Виділяють такі види: дисциплінарні, майнові, адміністративні та кримінальні(злочини). Саме про злочини ми будемо говорити сьогодні

      1. 2.Формування поняття: злочин – суспільно небезпечне протиправне винне діяння (дія або бездіяльність), яке скоєне суб’єктом злочину , передбачене Кримінальним кодексом України

        1.3. Робота з схемою «Склад злочину» (ілюстрований матеріал)

        1.4.  Робота в парах

Визначити  склад злочину

старшокласниця поцупила у своєї подруги окуляри;

хлопці 16 та 17 років увечері нападали на пе­рехожих та відбирали у них гроші;

працівники РЕСу, виконуючи роботи на ви­соковольтних лініях електропередач, через недбалість залишили оголений дріт на землі. Дитина, яка наступила на дріт, загинула;

громадянин увечері на вулиці напав на дівчину і відібрав у неї гаманець

2. Стадії скоєння злочину. Добровільна відмова від злочину

2.1. Вступне слово вчителя

          2.2. Робота з документом  з наступним обговоренням таблиці

                   Із Кримінального кодексу України

      Стаття 13. Закінчений та незакінчений зло­чини

1.    Закінченим злочином визнається діяння, яке містить усі ознаки складу злочину, передбаче­ного відповідною статтею Особливої частини цього Кодексу.

2.    Незакінченим злочином є готування до злочи­ну та замах на злочин.

Стаття 14. Готування до злочину

1.    Готуванням до злочину є підшукування або пристосування засобів чи знарядь, підшуку­вання співучасників або змова на вчинення злочину, усунення перешкод, а також інше умисне створення умов для вчинення злочину.

2.    Готування до злочину невеликої тяжкості не тягне за собою кримінальної відповідальності.

Стаття 15. Замах на злочин

1. Замахом на злочин є вчинення особою з пря­мим умислом діяння (дії або бездіяльності), безпосередньо спрямованого на вчинення зло­чину, передбаченого відповідною статтею Особ­ливої частини цього Кодексу, якщо при цьому злочин

не було доведено до кінця з причин, що не залежали від її волі.

2.Замах на вчинення злочину є закінченим, якщо особа виконала усі дії, які вважала необ­хідними для доведення злочину до кінця, але злочин не було закінчено з причин, які не за­лежали від її волі.

3.Замах на вчинення злочину є незакінченим, якщо особа з причин, що не залежали від її волі, не вчинила усіх дій, які вважала необхід­ними для доведення злочину до кінця.

Стаття 17. Добровільна відмова при незакінченому злочині

1.    Добровільною відмовою є остаточне припинен­ня особою за своєю волею готування до злочи­ну або замаху на злочин, якщо при цьому вона усвідомлювала можливість доведення злочину до кінця.

2.    Особа, яка добровільно відмовилася від дове­дення злочину до кінця, підлягає криміналь­ній відповідальності лише в тому разі, якщо фактично вчинене нею діяння містить склад іншого злочину.

2.3. Робота з таблицею

 
Стадії скоєння злочину
Добровільна відмова
від злочину
     Незакінчений                       
Закінчений
Готування до злочину
Замах на злочин
 
 
У чому полягає
Підшукування або пристосування засобів чи знарядь, підшукування співучасників, усунення перешкод або створення умов для скоєння злочину
Вчинення діяння, безпосередньо спрямованого на скоєння злочину
Вчинення діяння, передбаченого Кримінальним кодексом України
Готування до злочину або замах на злочин
Чи доведено дії до кінця
Не завершено
Не завершено
завершено
Не завершено
Причини припинення діяння
Із причин, які не залежать від волі особи
Із причин, які не залежать від волі особи
Злочин доведено до завершення, мету досягнуто
За своєю волею, хоча є можливість завершення діяння і особа розуміє цю можливість
Відповідальність
Особа відповідатиме за злочин, до якого готувалася, крім готування до злочину невеликої тяжкості
Особа відповідатиме за злочин, на який скоєно замах
Особа відповідає повною мірою
Особа звільняється від відповідальності

 3. Співучасть у злочині

3.1. Самостійна робота за завданням: Кого називають  співучасником у злочину?

3.2. Робота зі схемою  «Види співучасті»

Робота з правовим документом

Учні ознайомлюються з положеннями Кримі­нального кодексу України і визначають ознаки співучасті та коментують їх.

Із Кримінального кодексу України

Стаття 26. Поняття співучасті. Співучас­тю у злочині є умисна спільна участь декількох суб'єктів злочину у вчиненні умисного злочину.

Стаття 27. Види співучасників

1.Співучасниками злочину, поряд із виконав­цем, є організатор, підбурювач та пособник.

2.Виконавцем (співвиконавцем) є особа, яка у співучасті з іншими суб'єктами злочину без­посередньо чи шляхом використання інших осіб, що, відповідно до закону, не підлягають кримінальній відповідальності за скоєне, вчи­нила злочин, передбачений цим Кодексом.

3.Організатором є особа, яка організувала вчи­нення злочину (злочинів) або керувала його (їх) підготовкою чи вчиненням. Організато­ром також є особа, яка утворила організовану групу чи злочинну організацію або керувала нею, або особа, яка забезпечувала фінансуван­ня чи організовувала приховування злочинної діяльності організованої групи або злочинної організації.

4.Підбурювачем є особа, яка умовлянням, під­купом, погрозою, примусом або іншим чином схилила іншого співучасника до вчинення зло­чину.

5. Пособником є особа, яка порадами, вказівка­ми, наданням засобів чи знарядь або усунен­ням перешкод сприяла вчиненню злочину іншими співучасниками, а також особа, яка заздалегідь обіцяла переховати злочинця, зна­ряддя чи засоби вчинення злочину, сліди зло­чину чи предмети, здобуті злочинним шляхом, придбати чи збути такі предмети, або іншим чином сприяти приховуванню злочину.

              Обговорення в колі

Як ви розумієте положення:

особа організувала вчинення злочину;

особа керувала підготовкою злочину;

сприяти приховуванню злочину?

   Аналіз ситуацій . Визначте, чи мав місце злочин, його стадії та співучасників

 І Раніше засуджений Бояркін запропонував Загубіну пограбувати продуктовий магазин. Остан­ній відмовився, але пообіцяв підібрати людей для участі в злочині. Через деякий час Загубін у себе на квартирі познайомив Бояркіна з двома підлітка­ми. У четвер близько 13 год. Бояркін з підлітками прийшли до магазину, який був уже зачинений на обідню перерву, проникли у нього і, погрожуючи працівникам магазину ножем та іграшковим піс­толетом, почали вимагати гроші. Продавці чинили злочинцям активний опір і тим не вдалося заво­лодіти грошима. За допомогою громадян підлітків було затримано на місці злочину, а Бояркіна, що утік, був органи міліції знайшли через 2 дні.

2. Ніколаєв, Дьомін і Морозов домовилися про крадіжку цінностей з магазину «Мисливець». Проте Ніколаєв вирішив відмовитися від вчинення кра­діжки і на місце злочину не з'явився. Крадіжку вчинили Дьомін і Морозов, які викрали товарів на значну суму.

VІ.Закріплення вивченого матеріалу

Метод «ПОПС – формула»  Чому люди скоюють злочини?

VІІ. Підсумки уроку    

 VІІІ. Оцінювання

 VІІІ. Домашнє завдання Опрацювати матеріал §20  

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар