Мета: навчитися визначати найважливіші риси характеру
особистості; виховувати повагу до моральних ідеалів у суспільстві, віру у
власні сили, почуття взаємної підтримки, дружби, довіри, комунікабельності;
спрямувати пізнавальну активність старшокласників на самовдосконалення,творче
зростання.
Основні
поняття: «духовність», «мораль», «гідність», «гордість»,
«ініціативність», «комунікабельність».
Метод заняття: частково-пошуковий
(клас поділяється на групи).
Прийоми: інструктаж,
інтерактивні вправи, комп'ютерний диск.
Обладнання: таблиці, інформаційні листи.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина
ІІ. ЗАНЯТТЯ
Учитель. Проживши у незалежній державі Україні , я бачу, як
поступово втрачається духовність нашого суспільства. Тож сьогодні на занятті ми спробуємо визначити найважливіші для кожного
риси характеру, які, власне, й роблять нас людьми.
Робота з
глосарієм
(Учні зачитують.)
Духовність —
індивідуальна вираженість у системі мотивів особистості двох фундаментальних
потреб: ідеальної потреби пізнання й соціальної потреби жити, «діяти для інших».
Учитель. Як неемоційно звучать ці слова! Давайте подивимось,
як це поняття визначав український поет Т.
Г. Шевченко.
(Учні
зачитують слова, які написані на дошці.)
Духовність — властивість
особи, що проявляється в необхідності жити, творити згідно з ідеалами
істини і добра, краси. (Т. Г. Шевченко)
Учитель. А чи знаєте ви, що завданням духовності є
збудити у кожного «душі прекрасне поривання»?
Водночас духовність людини легко
зруйнувати, і тому сьогодні мені хотілося б, щоб ми закріпили вже існуючий
«фундамент» духовності нашого класу, адже з кожної окремої людини складається
наша держава.
Вправа
«Обери друга»
Учитель. Ви однокласники, друзі. А зараз у вас
з'явиться «уявний друг» за вправою «Обери друга» (Л. М. Чех.
Поза класні виховні заходи з громадянської освіти // Історія та правознавство.
— 2007. — № 13).
На
стінах кабінету ви бачите розвішані картки, які містять характеристики
«уявних друзів». Оберіть 5 рисунків і занесіть їх номери у таблицю, яка є на
дошці. Якщо ви готові, піднімайте руки (кожна група класу по черзі заповнює таблицю).
Учитель. Перед вашими очима таблиця, на якій записано риси характеру
вашого «уявного друга». Давайте розглянемо, які риси є
найціннішими для кожного з вас.
(Відповіді
дітей.)
Учитель. Але
скажіть, чи існує така людина? Це ідеал справжнього друга. А хто може
розповісти про нього, свого справжнього друга, який існує поряд?
(Учні розповідають про свого друга, показують
фото.)
Мар'яна. Хто
справжній друг? Особисто для мене, це єдина людина, не з числа родичів, яка
здатна бути поряд в тяжкі часи, розділяти такі рідкісні години щастя. На жаль,
в сучасному урбаністичному суспільстві люди існують як окремі поодинокі
світи. Тому друзі в наш час — справжня рідкість.
Серед трьох гарних подруг
можу без вагань виділити одну, життєві принципи іриси характеру якої мені найбільш
імпонують. Ім'я її Олена. Я знайома з нею ще з молодшої школи, але не можна
сказати, що завжди наші стосунки були ідеально стабільними. Цьому є одне, досить
логічне, на мою думку, пояснення: ми все ж таки не машини, а люди, навколо
яких вирує життя, сповнене негараздів та різнопланових ситуацій.
Наближається час
закінчення середньої школи, перед нами постають нові перспективи. Кожен йде
власним шляхом. Олена планує навчатись у Херсонському університеті на
факультеті кібернетики, а моє майбутнє,сподіваюся,буде пов'язано з історією та
правознавством. Однією з найбільш привабливих рис моєї подруги є терплячість. Зазвичай їй доводиться миритися з моїм
досить важким характером. Маю зазначити: всі мої друзі є людьми неординарними.
Учитель. Ми
почули, з яким теплом Мар'яна розповідає про свою подругу Олену. І хоч ми не
бачимо друга, але його привабливість для нас є очевидною. Справді, для щирих
друзів притаманними є спільні цінності: чесність, порядність, людяність,
доброта, взаємоповага.
Адже саме риси характеру повною мірою розкривають
внутрішню красу — храм нашої душі. Друга необхідно приймати таким, яким він
є. А яку рису характеру вашого друга ви обрали б для себе?
(Учні
називають.)
Учитель. Скажіть,
що нас єднає?
Вправа «Що нас єднає» (автор — Л. М. Чех)
Учитель. Підніміть руки:
-
темноволосі;
-
блондинки;
-
хто
народився навесні, влітку.
Це нас єднає? (Ні, так — відповіді учнів). Але це не
спільна ознака класу. А зараз
підніміть руки ті, хто:
-
хоче бути
щасливим;
-
бажає
здоров'я усім рідним.
Це нас єднає?
Так, нас об'єднують загальнолюдські
цінності (які?): життя, здоров'я, спілкування, любов до близьких,
самореалізація.
Скажіть;
що треба для того, щоб з нами хотіли
спілкуватися, щоб у нашому товаристві
почувалися затишно?
А би
відповісти на це запитання, подивимось проект «Наші проблеми нашими очима»,
який приготували дівчата, а потім з'ясуємо, які б доповнення ви б внесли для
вирішення проблем, зазначених у проекті.
(Група учнів знайомить клас з
проектом за допомогою мультимедійної системи.)
1-а учениця. Україна переживає непростий період переходу від повністю контрольованої
державою економіки до ринкової.
Форсованими темпами відбуваються роздержавлення і приватизація, держава
послаблює свою роль у регулюванні економічних процесів. А це негативно
позначається на рівні життя
суспільства, насамперед дітей.
2-а учениця
Як важко жити в цьому світі.
Життя — це вибір: «так» чи «ні»,
І зводиться усе до тої миті,
Коли сам твориш шлях собі.
3-я учениця
Одне із прав — свобода думки,
Ним користуюсь в даний час.
Тож розповім вам про проблеми,
Що актуальні є для нас.
4-а учениця
ПРОБЛЕМА 1. Працевлаштування неповнолітніх та недостатня інформованість про наші
економічні права.
ПРОПОЗИЦІЯ. Дитячий фонд ООН — ЮНІСЕФ визнав наявність в Україні дітей, що працюють з
7 років, тобто свою трудову діяльність вони розпочинають набагато раніше, ніж
це юридично дозволено.
ПРОПОНУЄМО:
* покращити інформування дітей
про їх економічні права через щотижневу дитячу телепрограму «Праця до 18»;
відродити систему навчально-промислових курсів, де учні набуватимуть
професійних навичок;
*
заснувати службу зайнятості дитини;
*
надавати пільги роботодавцям, які приймают ь на роботу неповнолітніх, але не
забувати їх контролювати.
5-а у ч е н и ц я
ПРОБЛЕМА 2. Взаємовідносини з батьками.
ПРОПОЗИЦІЯ. Ми
вважаємо, що сьогодні втрачено найголовніший ресурс — ресурс любові, милосердя
ПРОПОНУЄМО:
*популяризувати
роботу психолога з батьками;
* зробити більш доступною
сімейну терапію;
*учити малюків захищати свої права через шкільні лялькові вистави, казки,
вірші.
6-а учениця
ПРОБЛЕМА 3. Байдужість.
ПРОПОЗИЦІЯ:
Залучати нас до обговорення обласних, міських програм, почути наші
пропозиції; організувати можливість спілкування школярів з дітьми, які
проживають в дитячих будинків, з метою подолання бар'єру байдужості.
1-а учениця
ПРОБЛЕМА
4. Шкідливі звички.
ПРОПОЗИЦІЯ:
*Забороною нічого не зробиш! Почни виховання з себе самого, допомагай та
підтримуй інших; проведи диспути,тренінги, зустрічі з лікарями та пропагуй здоровий
спосіб життя.
2-а учениця
ПРОБЛЕМА 5. Незадовільна організація дозвілля та відпочинку неповнолітніх.
ПРОПОНУЄМО:
*організувати
у школах роботу гуртків за інтересами для молодших школярів та запропонувати
старшокласникам очолювати та проводити заняття під керівництвом вчителя;
*заохотити
до підготовки проведення цікавого уроку учнів.
(Учні доповнюють пропозиції
своїми відповідями: наприклад, проводити шкільні тренінги для батьків, які спонукають
дорослих почути дитину, допомогти їм зрозуміти одне одного.)
Учитель. Так, нам потрібно, щоб нас оточувала атмосфера доброзичливості,
натхнення, теплоти, недопущення приниження одне одного.
А від кого це залежить? Щоб відповісти на це запитання, подивіться
рольову ситуацію та методом дилеми (робити моральний вибір) спробуйте
розв'язати її.
(Терещенко 0. Л . Закон обов'язковий для
всіх // Історія та правознавство. — 2006. - № 28)
(Відповіді та доповнення учні
записують на дошці.)
1-й учень.
Отже, одні риси характеру
оберігають нас від негараздів, що заважають досягненню мети, а інші втягують у
безодню, гальмують наш творчий розвиток.
III. Підсумки заняття
Учитель. Давайте зробимо асоціативний підсумок нашого заняття: Хтось заграє нам
на гітарі, а ви визначите, які риси характеру, почуття нагадує почутий твір.
(Відповіді учнів, які називають
риси та визначають, що духовність культури збагачує нас через музику, вірші
тощо.)
Подивіться на малюнок, який намалювала дівчинка. Що вона хотіла до нас
донести?
(Відповіді учнів: квітуча квітка
є символом внутрішньої духовної краси людини, але його легко зруйнувати, тому
її підтримують руки людини; квітка — це і є життя, яке нам потрібно берегти,
тощо.)
Учител ь.
Давайте подивимось на дошку: який же «храм духовності» ми побудували?
(Діти називають всі риси людини,
які занесені у таблицю; доповнення до пропозицій проекту.)
А щоб духовність людини існувала і надалі, необхідно жити, творити згідно
з ідеалами істини, добра, краси.
Література
1. Громадянська
освіта:
Навч. посібн. для 11-го класу загальноосв. навч. закладу. / Р. А. Арцишевський. — К.: Генеза, 2002. -
200 с.
2. Історія та
правознавство. — 2005. — №33(61).
3. Історія та
правознавство. — 2006. — № 28 (92).
4. Історія та
правознавство. — 2007. — №13(113).
Немає коментарів:
Дописати коментар